Sinterklaasfeest voor Oekraïense kinderen
08 nov 2023 Sinterklaasfeest voor Oekraïense kinderen

Beste Gemeenteleden,

Evenals vorig jaar kreeg de diaconie ook nu het verzoek van de Magnuskerk in Anloo om samen met de andere PKN kerken in de gemeente Aa en Hunze mee te willen werken aan een St. Nicolaasactie bestemd voor de gevluchte kinderen uit de Oekraïne die in Papenvoort verblijven zodat ook zij kunnen uitkijken naar het feest van de Sint en zijn trouwe knecht. De locatie Papenvoort is flink vernieuwd en uitgebreid en het aantal kinderen dat in Papenvoort verblijft neemt nog steeds toe. De moeders in Papenvoort gaan op 2 dec. pannenkoeken maken en met frisdrank en pepernoten wordt er een feest van gemaakt. Sinterklaas met cadeautjes is niet onbekend in Oekraïne. De cadeautjes liggen dan ’s morgens onder het kussen. Ook is Nikolaas vaak afgebeeld op doeken, schilderijen en iconen in kerken in Oost Europa.

Verleden jaar waren er in totaal 66 kinderen van 0-18 jaar in Papenvoort, nu zijn dat er in totaal 96. Van deze kinderen is er een lijst met namen en het aantal kinderen kan nog oplopen tot 110. Kinderen van 12 tot 18 jaar krijgen een cadeaubon van 20 Euro. Samen met de andere PKN. kerken in de gemeente Aa en Hunze willen wij zo veel mogelijk kinderen verrassen met een St Nicolaascadeau.

De actie gaat als volgt:

Kinderen van 0 t/m.12 jaar willen wij koppelen aan een gever. Bijvoorbeeld: Fam. X meldt zich aan en wil wel een cadeau kopen voor een kind. Fam. X krijgt een naam van een kind bijv. Veronika, meisje van 11 jaar woont in gebouw geel kamer 4. Fam. X koopt een passend cadeau tussen de 15 en 20 Euro of geeft 2e handsspeelgoed in een goede staat. Fam. X pakt het cadeau in en vermeldt op de  verpakking, de naam, leeftijd en gebouw en kamer. Fam. X brengt het cadeau op zaterdagmiddag 25 november tussen 13.30 uur en 16.00 uurnaar de Leerkamer. De ingezamelde cadeaus worden op 28 november opgehaald bij de Leerkamer door de diaconie van de Magnuskerk in Anloo en op 1 december naar de opvanglocaties in Papenvoort gebracht waar op 2 decembe rvanaf 13.30 uur de kinderen samen met hun ouders, oma’s en vrijwilligers met eten, frisdrank en pepernoten het St. Nicolaasfeest wordt gevierd.

De tieners van 12 tot 18 jaar krijgen een cadeaubon van 20 Euro. Er zal er iets gemeenschappelijks worden georganiseerd bijvoorbeeld met muziek of sport. Een uitstapje naar de film of het theater is ook mogelijk. De locatiemedewerker gaat hierover in overleg met de tieners. De Magnuskerk staat garant voor 20 Euro per tiener en vraagt aan de andere diaconieën om ook deze groep kinderen te willen steunen middels een financiële bijdrage.

Mocht u aan deze actie gehoor willen geven, wat wij bijzonder op prijs zouden stellen, dan kunt u dit aan de diakenen vóór14 november kenbaar maken en aangeven of u een kind met cadeau wilt verrassen of dat u een tiener financieel wilt steunen. De diakenen zullen u dan zo spoedig mogelijk een naam en leeftijd van een kind doen toekomen en/of een banknummer waarop u uw bijdrage kunt storten.

Op 25 november tussen 13.30 uur en 16.00 uur kunt u de pakjes, voorzien van naam, leeftijd, gebouw en kamer  inleveren bij de Leerkamer zodat deze op 28 november opgehaald kunnen worden door de diaconie van de Magnuskerk.

Hartelijk dank voor uw aandacht en eventuele medewerking !

Met vriendelijke groet, namens de Diaconie,

Lies Vreugdenhil en Adnes Tingen-van Rijn
de contactgegevens van beide dames staan onder Diaconie op de contactpagina