Het Byzantijnskoor Drenthe zingt in Beilen
18 nov 2023 Het Byzantijnskoor Drenthe zingt in Beilen

De mystiek van de Byzantijnse koorzang en de warme klanken van de Slavische kerstliederen klinken op 12 december 2023 in de Willibrordkerk in Beilen. Het Byzantijnskoor Drenthe weet deze muziek op onnavolgbare manier te vertolken in een concert in die periode zo vlak voor de kerstdagen.

De ongeveer 35 mannen uit de regio Drenthe brengen in stijlvolle kleding en op een waardige manier de sacrale klanken van de Oosters-orthodoxe liturgie ten gehore. In het tweede deel van het concert zullen een aantal speciaal ingestudeerde Oost Europese kerstliederen zeker niet ontbreken.

Dit type koorzang komt het beste tot zijn recht wanneer er a capella, dus zonder instrumentale begeleiding, gezongen wordt. Het Byzantijnskoor Drenthe beheerst dit muziekgenre perfect van de diepste bassen tot de hoogste tenoren.

Het Byzantijnskoor Drenthe ontstond in 2004 en heeft zich sindsdien ontwikkeld tot een bovengemiddeld koor. Zij kon dit niveau bereiken door hard te werken onder de bezielende leiding van dirigente Julia Zaytseva-Koning. De vele lovende reacties op de concerten in de regio Noord Nederland en daarbuiten getuigen hiervan.

Dirigente Julia Zaytseva-Koning (1980), afkomstig uit Kazan, Rusland werd daar aan de plaatselijke muziekschool en het conservatorium opgeleid in de vakken zang, piano en koordirectie. Zij studeerde cum laude af  en vervolgde in 2004 haar studie aan het Prins Clausconservatorium in Groningen. Sindsdien heeft zij haar eigen muziekpraktijk als dirigente, pianiste, zangeres en docente/pedagoge. Zij dirigeert meerdere koren, waaronder Het Byzantijnskoor Drenthe.

Wij ontmoeten u graag bij een gedenkwaardig concert:

Dinsdagavond 12 december 2023 om 20.00 uur in de Willibrordkerk, Hekstraat 40, 9411 NH Beilen

Toegangsprijs €15,- incl. consumptie. Voor uitgebreide informatie over het koor en voorverkoop (€12,-), ga naar www.byzantijnskoor-drenthe.nl