zondag 12 mei 2024

Witte kerkje
Prijs:
 Vrije gift

Door omstandigheden kan het geplande concert van zondag 12 mei niet doorgaan. Later dit jaar wordt alsnog een openingsconcert georganiseerd

Het interieur van een kerkorgel ziet er indrukwekkend uit. Er staat een grote hoeveelheid orgelpijpen in. Ieder register (stem) van het orgel heeft een serie orgelpijpen, voor iedere toets van een klavier/speeltafel één. Als de organist drie stemmen inschakelt en één toets indrukt klinkt er geluid vanuit drie orgelpijpen. Om te zorgen dat er een zuivere toon klinkt, uit die drie pijpen tegelijk, moet het kerkorgel regelmatig gestemd worden. Het stemmen van het register trompet was een probleem. Als de trompet werd ingeschakeld klonk er geen zuivere toon en was daarmee niet bruikbaar. Die trompet is recent uit het orgel verwijderd en vervangen door orgelpijpen van een hobo. Inmiddels zijn de werkzaamheden uitgevoerd en kunnen we genieten van een orgel dat zijn status als historisch kerkorgel volledig recht doet. Meer informatie: mail naar info@vriendenwittekerkjegasselte.nl, via de website van Stichting Vrienden van het Witte Kerkje https://www.vriendenwittekerkjegasselte.nl/ of via de Facebook pagina Vrienden Witte Kerkje Gasselte.