zondag 10 maart 2024

Witte kerkje Gasselte
Prijs:
 Vrije gift

De Drenten hielden er tot ongeveer 1900 een geheel eigen kalender op na. Velen kenden  de lijst van de twaalf maanden niet en zij wisten in de zomer vaak niet of men zich in juni of juli bevond. Gedurende het hele jaar waren er wel gebruiken, (heiligen)feesten en gewoonten die te maken hadden met het ritme van de landbouw: van de vruchtbaarheid, het zaaien in het voorjaar, de oogst in de nazomer en de voorbereiding op de wintertijd.
Henk Nijkeuter laat in deze lezing zien welke tradities er waren en dat tradities aantonen waar wij vandaan komen en iets zeggen over wie we zijn. Ze hebben te maken met onze culturele identiteit. Dr. Henk Nijkeuter is literatuurhistoricus en kenner van de Nedersaksische volkscultuur. Na de lezing uiteraard ruimte voor vragen.

De inleiding begint om 14:15 uur, de toegang is gratis, kerk is open vanaf 13:45. Aan het eind wordt een vrije gift gevraagd als bijdrage in de kosten voor de lezing, koffie/thee en het behoud van het oude kerkmonument. Aanmelding vooraf is aan te bevelen. Voor informatie en aanmelding: mail naar info@vriendenwittekerkjegasselte.nl, via de website Stichting Vrienden van het Witte Kerkje https://www.vriendenwittekerkjegasselte.nl/, de Facebook pagina Vrienden Witte Kerkje Gasselte of bel 06-26766360 (ook voor Whatsapp berichten).Wilt u graag komen, maar hebt u helemaal geen mogelijkheid voor vervoer, neem contact op, mogelijk is er iets te regelen.